ΔΕΙΚΤΗΣ: 11.21.5
Φορολογική διακυβέρνηση, έλεγχος και διαχείριση κινδύνων
A. Περιγραφή του πλαισίου φορολογικής διακυβέρνησης και ελέγχου, η οποία περιλαμβάνει:
- το όργανο διακυβέρνησης ή η θέση σε εκτελεστικό επίπεδο εντός του οργανισμού που είναι υπόλογος για τη συμμόρφωση με τη φορολογική στρατηγική,
- τον τρόπο με τον οποίο η στρατηγική της φορολογίας ενσωματώνεται στον οργανισμό,
- την προσέγγιση των φορολογικών κινδύνων, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο εντοπίζονται, καθώς και πως διαχειρίζεται και παρακολουθείται ο κίνδυνος,
- τον τρόπο αξιολόγησης της συμμόρφωσης με το πλαίσιο φορολογικής διακυβέρνησης και ελέγχου.
B. Περιγραφή των μηχανισμών αναφοράς ανησυχιών σχετικά με ανήθικη ή παράνομη συμπεριφορά καθώς και της ακεραιότητας του οργανισμού σε σχέση με τη φορολογία.
Γ. Περιγραφή της διαδικασίας διασφάλισης για τις γνωστοποιήσεις φόρων και, κατά περίπτωση, αναφορά στην έκθεση, δήλωση ή γνώμη αξιοπιστίας.
Α. Περιγραφή του πλαισίου φορολογικής διακυβέρνησης και ελέγχου, η οποία περιλαμβάνει:
-
- Η καθημερινή διαχείριση φορολογικών και τελωνειακών θεμάτων διενεργείται από τον αρμόδιο επικεφαλής Ανώτερο Διευθυντή Φορολογικών & Τελωνειακών του Ομίλου, καθώς και συμβούλων όταν απαιτείται, για τον εντοπισμό και τη διαχείριση φορολογικών κινδύνων σύμφωνα με τις πολιτικές του Ομίλου και την παρακολούθηση των συχνών αλλαγών στο φορολογικό και τελωνειακό πλαίσιο. Μετά τη φορολογική εκτίμηση όλων των ζητημάτων και των πιθανών φορολογικών επιπτώσεων στις Εταιρείες του Ομίλου, η ΔΦ&ΤΟ λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα. Ο Ανώτερος Διευθυντής Φορολογικών & Τελωνειακών του Ομίλου αναφέρεται στον Διευθυντή Οικονομικών του Ομίλου («CFO»), ο οποίος αναφέρεται στον Διευθύνοντα Σύμβουλο («CEO») του Ομίλου, και τελικά στο Διοικητικό Συμβούλιο της HELLENiQ ENERGY Συμμετοχών Α.Ε., μητρικής εταιρείας του Ομίλου.
- Η ΔΦ&ΤΟ παρέχει εξειδικευμένες γνωμοδοτήσεις, εντός του Ομίλου και φορολογικές και τελωνειακές ενημερώσεις, μέσω σχετικής ανάλυσης από φορολογική ή/και τελωνειακή σκοπιά. Λειτουργεί ως εσωτερικός σύμβουλος Φορολογικών & Τελωνειακών για τον Όμιλο, εξετάζοντας όλα τα θέματα, παρακολουθώντας όλη τη νομοθεσία και ενημερώνοντας έγκαιρα όλους τους ενδιαφερόμενους με προτάσεις και οδηγίες, διασφαλίζοντας την πλήρη φορολογική και τελωνειακή ενημέρωση εντός του Ομίλου.
Μέσω της εφαρμογής υψηλών επαγγελματικών προτύπων, η ΔΦ&ΤΟ διασφαλίζει την καταβολή φόρων όταν απαιτείται, σύμφωνα με τη σαφή και σταθερή πρόθεση του Ομίλου για πλήρη συμμόρφωση με όλες τις αντίστοιχες νομοθετικές απαιτήσεις. Αυτό το επιτυγχάνουμε:
- ενεργώντας με ακεραιότητα, πλήρη διαφάνεια και βελτιστοποίηση των σχετικών πόρων
- τηρώντας τις θεσμοθετημένες υποχρεώσεις / προθεσμίες
- παρέχοντας κατάρτιση και καθοδήγηση εντός του Ομίλου, ενεργώντας ως εσωτερικοί φορολογικοί και τελωνειακοί σύμβουλοι, λαμβάνοντας υπ’ όψη τη σχέση μεταξύ της φορολογικής στρατηγικής, της επιχειρηματικής στρατηγικής και της ανάπτυξης.
- Δεν εφαρμόζουμε / υιοθετούμε επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό στον Όμιλο, λαμβάνοντας πάντα υπ’ όψη τις εταιρικές μας αξίες και κώδικες. Ακολουθούμε συντηρητική προσέγγιση αναφορικά με τους φορολογικούς κινδύνους και προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε τον ελάχιστο δυνατό φορολογικό κίνδυνο. Η διατήρηση της συμμόρφωσης είναι ύψιστης σημασίας και στοχεύουμε να συμμορφωνόμαστε με το πνεύμα και το γράμμα του νόμου, σχετικά με τις φορολογικές και τελωνειακές μας υποθέσεις.
Όπου εντοπίζονται πιθανοί κίνδυνοι, διασφαλίζουμε ότι λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα για τον μετριασμό αυτών των κινδύνων, μειώνοντας το επίπεδο κινδύνου στο ελάχιστο, πραγματοποιώντας ενδεδειγμένες ενέργειες, όπως π.χ. η προβλεπτική επισκόπηση συμβάσεων, τόσο με τρίτους, όσο και ενδοομιλικά και αξιοποιώντας και ενημερώνοντας τη Βάση Φορολογικών Δεδομένων Ομίλου (Group Tax Files – GTF) ως εργαλείο για την παρακολούθηση και έλεγχο, τόσο της πληρότητος όσο και της τήρησης και συμμόρφωσης με προθεσμίες. Εάν απαιτείται, χρησιμοποιούμε εξωτερικούς συμβούλους για την παροχή φορολογικών συμβουλών, και πρόσθετων πόρων με βάση την εκτίμηση κινδύνων και απαιτήσεων.Ακολουθούμε τις γενικά αποδεκτές αρχές διαχείρισης κινδύνων και τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται φορολογικά και τελωνειακά, και διασφαλίζουμε την σωστή επικοινωνία, ενσωμάτωση και προσαρμογή αυτών των αρχών σε ολόκληρο τον οργανισμό.
- Υπάρχουν διάφορα εργαλεία αναφοράς/ ελέγχου, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, αλλά και πρόσθετα που έχουν σχεδιασθεί, για την αξιολόγηση και παρακολούθηση της συμμόρφωσης και του ελέγχου από φορολογικής και τελωνειακής άποψης, εντός του Ομίλου:
Φορολογικά Πιστοποιητικά – Όλες οι ελληνικές εταιρείες που εμπίπτουν στο πεδίο της σχετικής διαδικασίας, υποβάλλονται σε συγκεκριμένη διαδικασία ελέγχου ετησίως, από τους νόμιμους ελεγκτές τους, λαμβάνοντας διαρκώς Φορολογικά Πιστοποιητικά «χωρίς επιφύλαξη», επιβεβαιώνοντας τη φορολογική συμμόρφωση για τις εταιρείες του Ομίλου, χωρίς να αναφέρονται ούτε ουσιώδη, ούτε καν επουσιώδη φορολογικά ευρήματα. Τα Φορολογικά Πιστοποιητικά το 2022, αφορούσαν 37 υπόχρεες ημεδαπές εταιρείες, πλέον 21 Σημειωμάτων Φορολογικής Συμμόρφωσης για τις λοιπές εταιρείες ημεδαπής.
Φάκελοι Τεκμηρίωσης Ενδοομιλικών Συναλλαγών – Μεμονωμένα αρχεία/Φάκελοι ενδοομιλικών συναλλαγών προετοιμάζονται και επισκοπούνται ανά οντότητα/ χώρα ετησίως. Για το 2022 συντάχθηκαν 65 αντίστοιχοι φάκελοι. Οι συναλλαγές εντός του Ομίλου παρακολουθούνται στενά χρησιμοποιώντας επιπλέον αποτιμήσεις μέσω ανάλυσης συγκριτικής αξιολόγησης στοιχείων (benchmarking).
Ο ενιαίος Φάκελος Τεκμηρίωσης για τον Όμιλο (Masterfile) είναι σύμφωνος με τις οδηγίες που παρέχονται από τον ΟΟΣΑ, καθώς και τους ελληνικούς κανόνες ενδοομιλικών συναλλαγών, που στοχεύουν στην επίτευξη συμμόρφωσης με το εν λόγω διεθνές πλαίσιο.
Ο Masterfile παρέχει επισκόπηση υψηλού επιπέδου των επιχειρήσεων, των λειτουργιών και των ενδοοομιλικών συναλλαγών στον Όμιλο και στοχεύει στην προσαρμογή των πολιτικών του Ομίλου στο διεθνές οικονομικό, χρηματοοικονομικό και φορολογικό πλαίσιο, περαιτέρω δε, προωθείται για ενημέρωση στους συνεργάτες του Ομίλου στο εξωτερικό.
Οι αντίστοιχοι εξωτερικοί σύμβουλοι, πραγματοποιούν εμπεριστατωμένη επισκόπηση και υποστήριξη στον Όμιλο κατά την επικαιροποίηση των ενημερωτικών ενοτήτων κάθε μεμονωμένου τοπικού αρχείου, το οποίο παρέχει επισκόπηση των σχετικών θυγατρικών, καθώς και ανάλυση των λειτουργιών, των κινδύνων και των περιουσιακών στοιχείων (άυλα / πάγια) που σχετίζονται με τις ενδοομιλικές συναλλαγές κάθε σχετικής θυγατρικής και με το πώς κατανέμονται οι λειτουργίες αυτές, τα περιουσιακά στοιχεία και οι κίνδυνοι μεταξύ των συνδεδεμένων αντισυμβαλλομένων.
Οι διεθνείς Φάκελοι Τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών, υποβάλλονται στην εκάστοτε τοπική γλώσσα, ενώ επιπλέον προετοιμάζονται και στα αγγλικά, για να διευκολύνουν τον έλεγχο σε τοπικό και κεντρικό εταιρικό επίπεδο.
Έκθεση ανά χώρα (CbCR) – Ο Όμιλος προετοιμάζει και υποβάλλει εγκαίρως τους πίνακες CbCR (Country by Country Reporting) με τις ενδοομιλικές συναλλαγές στις ελληνικές φορολογικές αρχές (εφόσον η μητρική οντότητα του Ομίλου έχει συσταθεί και είναι εγκατεστημένη στην Ελλάδα) στο πλαίσιο της προβλεπόμενης διαδικασίας CbCR και απεικονίζει τα σχετικά δεδομένα για τον Όμιλο.
Για το 2022 η σχετική Έκθεση παρατίθεται παρακάτω και αφορά 10 χώρες/δικαιοδοσίες και 65 νομικές οντότητες.
Οι πληροφορίες που περιέχονται στο CbCR αντικατοπτρίζουν τις κατευθυντήριες γραμμές που έχουν παρασχεθεί μέχρι στιγμής από τον ΟΟΣΑ και τις Ελληνικές Αρχές σχετικά με αυτό το θέμα και είναι σύμφωνες με αυτές που υποβάλλονται ετησίως.
Οι σχετικές ειδοποιήσεις CbCR υποβάλλονται στην εκάστοτε αρμόδια αρχή σε ετήσια βάση. Όλοι οι σχετικοί δείκτες και δεδομένα συγκεντρώνονται σε επίπεδο χώρας.
Οι αλλαγές στους ισχύοντες σχετικούς νόμους που παρέχουν εσωτερικές οδηγίες για όλες τις οντότητες και λειτουργίες, παρακολουθούνται στενά και εφαρμόζονται άμεσα.
Β. Περιγραφή των μηχανισμών αναφοράς σχετικά με μη ηθική ή παράνομη συμπεριφορά και της ακεραιότητας του οργανισμού σε σχέση με τη φορολογία
Στο πλαίσιο που προβλέπεται από το σχετικό Νόμο 4624/2019 ΦΕΚ Α’ 137/29-8-2019 για την ενσωμάτωση της αντίστοιχης οδηγίας 2016/680 της ΕΕ, σχετικά με την προστασία των προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις του δικαίου της Ένωσης, η οποία εφαρμόζεται στον Όμιλο από τη χρήση 2024 και εφεξής, δεν υπάρχει ειδική αναφορά ή πρόβλεψη για φορολογικά θέματα.
Ως προς τα θέματα αυτά, ισχύουν οι σχετικές διατάξεις και το συγκεκριμένο πλαίσιο, που προβλέπονται μεταξύ άλλων, στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και στον Τελωνειακό Κώδικα.
Η ΔΦ&ΤΟ διασφαλίζει ότι λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα για τον περιορισμό των φορολογικών κινδύνων όταν απαιτείται, και τη μείωση του επιπέδου του κινδύνου στο ελάχιστο. Εάν απαιτείται, αναζητούνται εξωτερικές συμβουλές καθώς και πρόσθετοι πόροι βάσει της εκτίμησης των κινδύνων και των απαιτήσεων.
Μέχρι και σήμερα δεν έχουν εντοπιστεί παραδείγματα ανήθικης ή παράνομης συμπεριφοράς, ειδικά όσον αφορά φορολογικά ή / και τελωνειακά ζητήματα, ώστε να χρειασθεί να γίνει σχετική αναφορά.
Γ. Περιγραφή της διαδικασίας διασφάλισης για τις γνωστοποιήσεις φόρων και, κατά περίπτωση, αναφορά στην έκθεση, δήλωση ή γνώμη αξιοπιστίας
Έχουμε αναπτύξει κατάλληλους ελέγχους και διαδικασίες για να διασφαλίσουμε ότι πληρούνται με ακρίβεια και εγκαίρως:
- Εάν εντοπιστεί τυχόν ακούσιο φορολογικό σφάλμα, ενημερώνουμε σχετικά και λαμβάνουμε διορθωτικά μέτρα το συντομότερο δυνατό και
- Απαντάμε με πλήρη διαφάνεια και ακεραιότητα σε τυχόν ερωτήσεις από τις φορολογικές και τελωνειακές αρχές σε εύθετο χρόνο.
Όλα τα κύρια / σημαντικά φορολογικά και τελωνειακά ζητήματα αναφέρονται διακριτά στις αντίστοιχες σημειώσεις των Οικονομικών Καταστάσεων, οι οποίες ελέγχονται και εγκρίνονται επίσης, από τους πιστοποιημένους ορκωτούς ελεγκτές του Ομίλου.
Παρατήρηση: Τα φορολογικά δεδομένα που έχουν χρησιμοποιηθεί κατά τη σύνταξη αυτής της Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης, αφορούν το 2022, καθώς αποτελούν τα τελευταία διαθέσιμα φορολογικά δεδομένα, κατά την ημερομηνία σύνταξης της Έκθεσης.